Zoeken
Sluit dit zoekvak.

Samen bouwen aan
de kunsten van morgen?

Hi kunst professional, zakelijk leider, creatief producent, programma maker,  marketeer,

Ben of ken jij een jonge programmamaker, marketeer of zakelijk leider/creatief producent die baat heeft bij een peer-to-peer leernetwerk waarbij zowel professionele als persoonlijke ontwikkelvragen aan bod komen? Meld je dan nu aan!
Het leernetwerk De Metselarij start in januari 2025 met drie nieuwe groepen: programmamakers, marketeers en zakelijk leiders/creatief producenten


Weet jij al (bijna) zeker dat je volgend jaar meedoet?

Schrijf dan de volgende data alvast in je agenda:

  1. Startbijeenkomst zakelijk leiders/creatief producenten: woensdag 15 januari 14:00-18:00
  2. Startbijeenkomst marketeers: vrijdag 24 januari 14:00-18:00
  3. Startbijeenkomst programmamakers: woensdag 22 januari 14:00-18:00
Kom je kennismaken?
Op vrijdag 29 november a.s. is er in Korzo Den Haag een info- en kennismakingsbijeenkomst voor nieuwe metselaars van 15:30 tot 17:00. We zien je daar graag verschijnen. We zullen je meer vertellen over het hoe en wat van De Metselarij en al je vragen beantwoorden. Je zult alvast je groepsgenoten ontmoeten en andere metselaars naar hun ervaringen kunnen vragen.

Informatie

Metselaars zijn (op projectbasis) werkzaam voor een culturele instelling, het aantal jaren werkervaring ligt gemiddeld tussen de 0-7 jaar in de rol die je nu hebt. Je hebt zin om je te committeren aan je eigen ontwikkeling en aan een groep. Samen bepaal je wat, hoe en van wie jullie willen leren. Welke inspiratie je op wilt doen en waarover je in gesprek wil.

Jij bent degene die als geen ander weet wat het publiek wil. Als marketeer weet je niet alleen bezoekers aan te trekken, maar ook de waarde van kunst en cultuur in de samenleving te benadrukken. Je houdt je bezig met campagnes, doelgroepen, social media en content, rapportages of onderzoek en nog veel meer. Mogelijk heb je vragen over je persoonlijk leiderschap, je rol in de organisatie, je verhouding tot de programmering, contentcreatie, diversiteit & inclusie, brainstorms, je eigen creativiteit of andere vraagstukken die jou momenteel bezig houden.

Onder programmamakers verstaan we jonge professionals die (context)programma’s, expo’s of themabijeenkomsten maken voor culturele instellingen.

Je bent een bruggenbouwer tussen kunst en publiek. Podiumkunst, beeldende kunst, performance of andere (hybride) kunstvormen. Mogelijk heb je verdiepende vragen over het samenstellen van programma, omgaan met de verwachtingen van je opdrachtgever, de rol van de toeschouwer/deelnemer, je positie binnen/buiten een organisatie, hoe je in je werk te verhouden tot grote maatschappelijk verschuivingen of andere vraagstukken die jou momenteel bezighouden.

Deze jonge professionals scheppen de voorwaarden. Noem jij je mogelijkmaker, zakelijk talent, cultureel ondernemer of iets anders? Waar het om gaat is dat jij het overzicht heb, de verbanden ziet en in het belang van de kunst(enaar) handelt. Strategisch, financieel, in samenwerking. Ook jij bent creatief en vindingrijk, net als je artistieke omgeving. Mogelijk heb je vragen over je persoonlijk leiderschap, organisatierollen, financieringsmixen, stakeholdermanagement, positionering, lobby, onderhandelen, design thinking, internationaal produceren, jezelf presenteren of andere vraagstukken die jou momenteel bezighouden.

Iedere groep Metselaars komt één dagdeel per maand samen, altijd met een vaste begeleider. Deze dagdelen blok je aan het begin van het jaar in je agenda. We verwachten dat jij er zeker 9 keer per jaar bent. De groepen ontmoeten elkaar bij netwerkbijeenkomsten zoals MetselaReis (op bezoek bij o.a. festivals), Fuck Up Nights of BootCamps. De groepen trekken 3 jaar met elkaar op. 

De Metselarij kost €1.500 ex. btw per jaar. Voor dat bedrag ontvang jij aan het begin van het jaar een factuur. Je hebt de optie om gespreid te betalen.

Eén derde van de kosten kun je gemakkelijk terugkrijgen via Werktuig PPO, een scholingsfonds voor iedereen die in de culturele sector werkt. Wij helpen je met je aanvraag. Daarnaast vinden wij dat werkgevers of opdrachtgevers ook mee moeten betalen aan jouw ontwikkeling.

Het mooist (en eerlijkst) zou het zijn als drie partijen 1/3 bijdragen:

  1. 
Jijzelf
  2. Je werkgever/opdrachtgevers
  3. Werktuig PPO.

 

Jij bent degene die de factuur voor het gehele bedrag ontvangt (om je bijdrage van Werktuig PPO terug te vragen), dus regel zelf met je werkgever/opdrachtgevers dat hun bijdrage bij jou terug komt.

Een andere optie is dat we het gehele bedrag rechtstreeks aan je werkgever of opdrachtgever factureren, maar dan kan je geen aanvraag bij Werktuig PPO doen.

Er zijn nog meer scholingsfondsen die je kunt onderzoeken. Kijk eens bij het SFPK of Werkdesk Kunst en Cultuur Groot Amsterdam

Mocht de financiële drempel voor jou écht te hoog zijn, dan kun je je bij ons melden. Vanaf 2025 gaan we experimenteren met het nieuwe Metselarij Fonds. 

Dit fonds is bedoeld voor diegenen die geen zicht hebben op een werkgeversbijdrage of die om andere redenen financieel in de knoop komen bij deelname.

Bij dit fonds kun je een aanvraag doen voor een deel van de kosten (maximaal 1/3). Het idee is dat je deze bijdrage met je tijd ’terugbetaalt’. 

Wil je meer weten over de voorwaarden en/of gebruik maken van de regeling? Mail naar fonds@demetselarij.nl

 

De Metselarij is een beweging. Iedereen mag meedoen. Samen bouwen we aan een sterke en verbonden sector. Kunstprofessionals van de toekomst maken bij De Metselarij oefenruimte om zichzelf te ontwikkelen en te scherpen aan de ander richting een eigen professioneel profiel. De Metselarij verbindt, emancipeert en versterkt. Als metselaar bepaal je mee over de activiteiten en toekomst van het netwerk en over je eigen ontwikkel pad.

Voor 2025 zullen er 3 nieuwe groepen actief zijn:

  • voor zakelijk leiders/creatief producenten – Metselarij#11;
  • voor marketeers – Metselarij#12;
  • en voor programmamakers – Metselarij#13.

 

Via deze PDF kun je per groep de momenten voor de bijeenkomsten bekijken. 

Wil je ons helpen
deze oproep te verspreiden?

Download dan onze social media kit hieronder of deel deze pagina direct op social media.

Download dan onze social media kit hieronder
of deel deze pagina direct op social media.