Zoeken
Sluit dit zoekvak.

3 mei, 2024

Creative producing

Soort Voor wie In samenwerking met
Training/Workshop
Metselarij #7
Ellen Meijer en BAK Utrecht
Wat waren de leervragen?
Wat is een creatief producent? Wat houdt het werk van een creatief producent precies in? Wat is het proces dat iemand doorloopt? Kunnen wij hierin worden meegenomen?
Wie was de gast en waarom?
Ellen Meijer. Zij is productieleider voor films en televisieseries. Zij schippert in haar functie vaak tussen creatief producent (kijkend naar de inhoud) en zakelijk leider (lettend op het grotere geheel + budget beschermen). Omdat onze groep bestaat uit creatief producenten en zakelijk leiders, binnen de culturele sector, leek het ons zeer interessant om een bijeenkomst te hebben met iemand die beide petten geregeld op moet zetten en ook nog eens in een ander werkveld werkzaam is.
Wat hebben jullie gedaan?
Ellen heeft toegelicht wat haar werk inhoudt en daar goed kunnen benadrukken hoe zij tussen de twee functies die bekend zijn in onze groep beweegt. Ellen had 4 casussen meegenomen die betrekking hadden tot een draaidag van een project dat echt heeft plaatsgevonden. Wij moesten in groepjes uiteen en de verschillende risico’s opschrijven die deze dag zouden kunnen beïnvloeden (risico-analyse).
Wat is blijven hangen? 
Dat deze sector zeer snel en kort op de bal werkt. In het theater en in musea staat een programmering/planning vaak al een seizoen vooruit gepland en heb je vrij lange aan vliegtijd om alles rond te krijgen. Interessant om te zien ook was hoe deze werkzaamheden zo verschillend ontvangen werden in de groep. Je merkte dat de producenten in de groep veel meer ‘aan’ gingen vaak, dan de zakelijk leiders, die van nature toch iets meer beren op de weg zagen dan de producenten. Het zorgde voor een interessante discussie onderling. Als laatste was het interessant om te horen dat Ellen vaak al van mijlenver kon zien aankomen wanneer een bepaalde scène niet zou gaan werken om logistieke of financiële redenen, en dat het dan de kunst is om alsnog naar wens van de regisseur of producent alles in gang te zetten om de originele wens te vervullen. Om met onderbouwing vervolgens te kunnen aantonen waarom het geen goed idee is om aan de originele scène vast te houden. Terwijl er gelijktijdig een tweede of zelfs derde traject loopt waarin er een alternatief plan wordt gemaakt om direct als oplossing te kunnen bieden.
Welk advies geef je aan anderen na deze bijeenkomst?
Dat logistieke en financiële belemmeringen niet perse het creatieve proces hoeven te stagneren of negatief te beïnvloeden. Dat het zelfs kan dwingen tot meer creativiteit, met een even goede of zelfs betere uitkomst.

Wat leer je?

Wat houdt het werk van een creatief producent precies in?

Met wie?

Metselarij #7

Deel dit met anderen

Ontvang updates direct in je inbox