29 november, 2024

Impact meten/delen/borgen

Soort Voor wie In samenwerking met
Training/Workshop
Metselarij #10
Suze van Miltenburg en STUT Theater
Wat waren de leervragen?
Hoe ontwikkel je een creatieve vorm voor het meten van impact? Hoe maak je concreet wat je wil meten? Hoe stel je de juiste vragen? Hoe kan een impactmeting meer zijn dan een (natte) scheet achteraf?
Wie was de gast en waarom?
Suze van Miltenburg, weet onwijs veel van impact en heeft de intrede van het begrip ‘impact’ in de culturele sector meegemaakt terwijl ze er een onderzoek/traject naar deed. Bovendien heeft ze veel gewerkt met makers en creatieve vormen van impactmeting.
Wat hebben jullie gedaan?
We zijn begonnen met het maken van een tekening wat impact voor ons is. Vervolgens heeft Suze ons deelgenoot van de reis die zij heeft gemaakt en hoe werken met impact daar steeds weer een onderdeel van was, met als grootste voorbeeld haar werk bij Festival Cement. Vervolgens zijn we gaan mappen welke (creatieve) manieren er allemaal zijn om impact te meten. Zowel vormen die wij Metselaars hebben gezien/meegemaakt als toolkits, theorieën en methoden van anderen. Het laatste gedeelte gingen we in groepjes aan de slag om een concreet plan van aanpak te maken voor drie verschillende impactvraagstukken. We sloten het af met deze plannen aan elkaar te pitchen.
Wat is blijven hangen?
Twee dingen zijn heel erg blijven hangen. Als eerste; het heeft eigenlijk pas zin om een meetinstrument te gaan ontwikkelen als je helder en concreet weet wat je impactvraagstuk is, welke data je nodig hebt om dat te meten wat je wilt meten én weet wat je vervolgens met die data wilt gaan doen. En daarnaast de vraag; ‘Wat is een impactvolle houding?’ Als programmmamaker, kunstenaar, maar zeker ook als publiekslid. Hoe creëer je een open houding en nieuwsgierigheid naar dat wat er staat te gebeuren en hoe mag dat echoën in je?
Welk advies geef je aan anderen na deze bijeenkomst?
Impact meten hoef je uiteindelijk niet te doen om tot een sluitende conclusie of verantwoording te komen, maar zie het als een veranderproces wat ingezet kan worden voor (programma)maker, organisatie en toeschouwer!

Wat leer je?

Hoe ontwikkel je een creatieve vorm voor het meten van impact?

Met wie?

Metselarij #10

Deel dit met anderen

Ontvang updates direct in je inbox