26 april, 2023

Modereren met Carole van Ditzhuyzen

Soort Voor wie In samenwerking met
Training/Workshop
Metselarij #8
Carole van Ditzhuyzen, ICK Amsterdam

Wat waren de leervragen?
Het onderwerp van de bijeenkomst was: modereren; gericht op de rol en vaardigheden van de moderator. Met de leervragen:
– Wat geef jij het publiek als moderator, met welke intentie modereer jij (maak het persoonlijk), en wanneer is het modereren voor jou geslaagd?
– Hoe betrek je je publiek in een gesprek?
– Hoe koppel je het gesprek aan grotere thema’s?

Wie waren de gasten/trainers en waarom?
Carole van Ditzhuyzen. Als iemand met veel ervaring in het modereren, en het begeleiden van jonge curatoren/programmeurs in het ontwikkelen van hun moderatie-vaardigheden. Als iemand die een intersectioneel perspectief kan bieden en kritisch de rol en functie van de moderator samen met ons kan bevragen.

Wat hebben jullie gedaan?
Als groep hebben we de ervaring en behoefte van de groep verzameld, gebaseerd op de volgende vragen:
– Welke randvoorwaarden zijn voor jou belangrijk / onmisbaar tijdens een gesprek? – Welke (gespreks)vormen gebruik je?
– Wat is voor jou het doel van het gesprek? (waarom voer je het gesprek?
Via het verzamelen en rangschikken van post-it’s zijn we het gesprek aan gegaan over focuspunten binnen het modereren.

Carole van Ditzhuyzen heeft ons in het tweede deel van de sessie meegenomen in haar praktijk en visie, aan de hand van een artikel over de film Get Out. Op deze manier werden we bewust gemaakt van onze positionering als moderator en hebben we geprobeerd thematieken uit het artikel te abstraheren en bij onze eigen interesses te betrekken. We hebben kort kunnen oefenen met modereren. Als afsluiting hebben we de vraag mee naar huis gekomen om na te denken over welke nieuwe vormen je kunt inzetten om je publiek bij een gesprek te betrekken.

Wat heeft je verrast? 
Modereren blijft een super groot onderwerp, maar het was heel waardevol om de kennis die al bestond in de groep uit te wisselen. Iedereen heeft een eigen manier van modereren, en die mag bewust gekozen worden. Uiteindelijk draait modereren, voor ons, om luisteren en vragen stellen, en ook je eigen perspectief en inbreng in het gesprek niet vergeten. Modereren gaat om ruimte maken voor de ander, maar ook voor jezelf: ruimte maken voor eigen perspectief en positie.

Welk advies geef je aan anderen na deze bijeenkomst?
Oefenen!

Wat leer je?

De rol en vaardigheden van een moderator

Met wie?

Metselarij #8

Deel dit met anderen

Ontvang updates direct in je inbox